آنچه درباره افسردگی فصلی نمی دانید

رفته رفته روزها کوتاهتر می شود و شب ها بلند تر ،اگر هر سال با  شروع پاییز و زمستان حس می کنید حالتان گرفته است، شاید شما هم به افسردگی فصلی مبتلا باشید.
 
افسردگی فصلی چیست؟

افسردگی فصلی چیست؟

اختلال عاطفی فصلی که  به اختصار SAD نامیده می شود به شرایطی گفته می شود که تغییر فصل باعث ایجاد افسردگی در فرد می شود. از آن جهت که بیشتر افراد مبتلا به این اختلال در فصل زمستان دچار این حالت می شوند به اختلال عاطفی فصلی، افسردگی زمستانی هم گفته می شود.

افراد مبتلا به این اختلال حداقل دو هفته احساس افسردگی را تجربه می کنند که این احساسات با آمدن فصل بهار به کلی ناپدید می شوند. یاس و نا امیدی اغلب با تغییر در روند رژیم غذایی ما همراه است، و باعث افزایش اشتها و ولع مصرف کربوهیدرات می گردد. ممکن است فرد مبتلا به افسردگی فصلی به حالت خواب زمستانی برود، احساس سستی و خواب بیش از حد، داشته و علاقه به فعالیت های مورد علاقه خود را از دست بدهد.

با وجود آنکه این اختلال وجود دارد اما بسیاری از افرادی که فکر می کنند به این اختلال مبتلا هستند اشتباه می کنند. در عوض ممکن است به نوع خفیف تر این اختلال یعنی افسردگی زمستانی مبتلا باشند. در افسردگی زمستانی، افراد معمولا تمایل بیشتری به مصرف غذاهای سنگین داشته، بیشتر می خوابند و در خانه ماندن را ترجیح می دهند.

وجود استرس در هنگام نزدیک شدن به تعطیلات به دلایل مختلف مانند انجام کارهای بسیار و آمدن مهمان ها کاملا طبیعی است و نباید با اختلال SAD اشتباه گرفته شود.

چه کسانی به SAD مبتلا می شوند؟

هنوز به درستی دلیل ابتلا به این اختلال شناسایی نشده است اما مهمترین عامل ابتلا به این نوع افسردگی شرایط موجود در نواحی جغرافیایی که فاصله بیشتری با خط استوا داشته و در نتیجه میزان نور آفتاب دریافتیشان کمتر است، می باشد.

به دلایلی که هنوز مشخص نیست زنان بیشتر از مردان به این اختلال دچار می شوند. شروع ابتلا به این اختلال اغلب با شروع بزرگسالی همراه است و به نظر می رسد ریسک ابتلا به آن در میان سالی کاهش می یابد.

عوامل موثر

بسیار از تحقیقات نشان می دهد که کمبود آفتاب دلیل زمینه ایی بروز افسردگی فصلی است. افراد مبتلا به افسردگی سطح سروتونین پایین تری دارند. نور آفتاب سبب تولید سروتونین شده و کاهش سطح آن منجر به افسردگی در برخی افراد می گردد. با این حال برخی محققلن بر این باورند که اختلال در تولید ملاتونین، هورمونی که ریتم شبانه روزی را تنظیم می کند، دلیل اصلی ایجاد SAD است.همچنین به نظر می رسد عوامل ژنتیکی نیز در ابتلا به این اختلال دست دارند. تحقیق انجام شده درانستیتو ملی سلامت روان نشان می دهد که نوعی ژن مرتبط با کاهش توانایی شبکیه برای دریافت نور ممکن است در بعضی از افراد منجر به بروز افسردگی فصلی شود.

راههای درمان

اگر علائم این اختلال را در خود می بینید بهتر است به یک متخصص مراجعه کنید . برخی شیوه های درمانی عبارتند از:

1- نور درمانی:

 در این روش فرد مبتلا روزانه به مدت 30 دقیقه در معرض نور مخصوص قرار می گیرد. حدود 50 الی 80 درصد افرادی که از این روش استفاده کرده اند، بهبود قابل توجهی در وضعیت خود داشتند. استفاده از این روش تحت نظر پزشک توصیه می شود.

2- ملاتونین:

برخی افراد مصرف مکمل های ملاتونین را موثر می دانند اما تحقیقات نشان می دهد که این مکمل ها به اندازه نور درمانی موثر نیستند و بهتر است در کنار درمان های دیگر به کار روند.

3- داروهای ضد افسردگی:

مصرف داروهای ضد افسردگی برای برخی افراد که دیگر گزینه ها رویشان تاثیر ندارد، موثر بوده است.

4- روان درمانی

همانند دیگر انواع افسردگی، روان درمانی جنبه جدا نشدنی درمان است. شرکت در جلسه های روان درمانی و صحبت با کردن با مشاور در کنار مصرف داروهای بدون نسخه می تواند تاثیر مثبتی بر درمان افراد مبتلا داشته باشد.

چه کاری از دستتان بر می آید؟

تغییر شیوه زندگی می تواند تاثیر مهمی در درمان داشته باشد. استفاده از یک رژیم غذایی مناسب می تواند به بهبود خلق و خوی شما کمک کند. صبر نکنید تا افسردگی به سراغ شما بیاید، قبل از کوتاه شدن روزها و پایین آمدن سطح هورمون سروتونین ورزش را آغاز کنید. با این که اکثر اوقات ماندن در فضای گرم خانه لذت بخش تر از بیرون رفتن در هوای سرد و گرفته است اما تا می توانید از انزوا دوری کنید و هر روز بیرون بروید. قرار گرفتن در معرض نور طبیعی به ویژه در ساعات ابتدایی روز می تواند به تنظیم ملاتونین و سروتونین کمک کرده و خلق و خویستان را بهتر کند.

هشدار!

از خود- تشخیصی بپرهیزید. اگر قبلا اختلال دو قطبی در شما تشخیص داده شده یا علائم مانیاک مانند بی خوابی یا تکانشگری را تجربه کردیدف حتما در مورد آن با پزشک خود صحبت کنید. اگر افکار خودکشی دارید به سرعت نزد یک متخصص بروید.

شما چه فکر می کنید؟

آیا شما هم  با رسیدن فصل های سرد سال ، تغییر در خلق و خوی خود تجربه کرده ایی؟ آیا کسی را میشناسید که به این اختلال مبتلا باشد؟ چه راه هایی را برای درمان پیشنهاد می کنید؟

تا کنون 0 دیدگاه ثبت شده است.

افزودن دیدگاه جدید

Plain text

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • نشانی صفحه‌ها وب و پست الکترونیک بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.

مطالب پیشنهادی

با تکنیکهای ساده آرایشی نتایج بهتری از خودآرایی بگیرید.
اشتباهاتی هست که باعث میشود نتیجه آرایش روزمره شما چندان دلچسب نباشد. با نکته های کلیدی خودآرایی آشنا شوید.
زندگی در برگهای سبز جاریست. با افزودن سبزی به خانه های خود زندگی را هدیه دهید.
باغبانی یکی از آرامش بخش ترین فعالیت هاییست که میتوانید در خانه به آن مشغول باشید. گیاهان علاوه بر زیبایی و تصفیه هوا آثار بسیار مفید دیگری را نیز به زندگی شما هدیه میکنند. باغبانی از لحظه ای که با نوازش برگها و ریشه ها آغاز میشود تا جایی که به گلدانی که ساخته اید نگاه میکنید برای شما آرامش و رضایت به همراه دارد و پس از آن هم زیبایی گوشه ای از خانه شما و هوایی که پاک تر از همیشه است را برایتان به ارمغان می آورد. برای مطالعه بیشتر در مورد این هنر مطالب زیر دا دنبال کنید.
نگران کوچک بودن خانه خود نباشید.
ایده هایی برای دکوراسیون که میتواند خانه کوچک شما را هم زیبا تر و هم بزرگتر نشان دهد را در مطالب زیر دنبال کنید.
تولد هر فرزند پنجره ای به دنیایی جدید به روی پدر و مادر باز میکند.
اگر میخواهید در این دنیای جدید چندان هم غریبه نباشید شاید مطالعه این مطالب برایتان جالب باشد
چند سال دارید؟ آیا میدانید مراقبت از پوست فعالیتی برای تمام عمر است؟
شاید در نگاه اول مراقبت از پوست کاری پر هزینه و وقت گیر به نظر برسد اما داشتن یک روتین صحیح میتواند به شما برای صرفه جویی در وقت و هزینه کمک شایانی باشد. هر روز تبلیغات زیادی در مورد محصولات زیبایی میبینیم اما واقعا کدامیک از این ح محصولات میتواند به شما کمک کند؟ با مطالعه ی این مقالات میتوانید اطلاعات بسیاری در مورد نیاز پوست خود به دست آورید.
کلیه اطلاعات موجود در این سامانه توسط قانون حمایت از مولفین محافظت می شود. طراحی و پشتیبانی شده توسط 3DQuest.ir