زندگی شادتر؟!

چی بیشتر خوشحالتون میکنه؟ یه جفت کفش جدید؟ یا رسیدن به درک عمیق نسبت به اهداف زندگی؟ اولی؟فکر میکردیم اولی رو انتخاب کنید! مشکل اینجاست که هر چه بیشتر خودتون رو درگیر رسیدن به لذتهای آنی میکنید بیشتر از رضایت روحی و درونی دور میشید.به گفته دکتر دان بیکر ، مدیر برنامه بهبود زندگی در مرکز درمانی کنیون رنچ و نویسنده کتاب افراد خوشبخت چه میدانند، "کسانی که عمیقا احساس شادی میکنند، از آنچه به  آنها انرژی میدهد و آنچه بدان باور دارند آگاهند." خوشبختانه شما برای رسیدن به این مرحله نیازی به سیر و سلوک عرفانی ندارید.در واقع تنها کافیست تا دیدگاه خود را تغییر دهید. این تمرینهای ساده و در عین حال قدرتمند به شما امکان میدهد تا از دریچه جدیدی به زندگی خود نگاه کنید.

یافتن شادی بیشتر

دیدگاه شما نسبت به وقایع روزانه میتواند تاثیر عمیقی بر حس وحال شما داشته باشد.انسانهای خوشبخت درون حبابی از تکامل زندگی نمیکنند: همه گاهی زیر باران گیر میکنند،کلیدهایشان را جا میگذارند،و یا در ارتباطات خود دچار تزلزل میشوند.اما آنچه افراد خوشبخت را از دیگران متمایز می سازد نحوه برخورد آنها با شرایط است. آیا مشکل به وجود آمده یک فاجعه جبران ناپذیراست و یا صرفا یک دردسر کوچک، آیا این  مشکل دایمی است یا موقتی؟ با تغییر نحوه ارائه شرایط  برای خود و دیگران میتوانید تاثیرات دراماتیک آنها را تغییر دهید.

به عنوان تمرین ، فرض کنید قرار است در مورد یک پروژه کاری بزرگ صحبت کنید. به این مسئله یکبار به عنوان یک پیش نویس نگاه کنید. سپس این مسئله را از آنسوی گود بررسی کنید. حقایق را تغییر ندهید تنها تفسیر خود ازآنها را به گونه ایی متفاوت بیان کنید. به جای فکر کردن به استرسهای زمانهای تحویل، به سرعت عمل که موجب آسودگی خیال میشود فکر کنید.اگر سیاستهای کاری موجب ناراحتی شما میشوند به جای گله کردن از همکاران سخن چین ، به خاطر بیاورید که چگونه همصحبتی با افراد جالب ، دانش شما نسبت به مردم را افزایش داده است.

سپس از خود بپرسید کدام نسخه از داستان برای تعریف کردن جالبتر خواهد بود، نسخه " وای بیچاره من" یا نسخه ی که در آن از شانس و اقبال شما صحبت شود؟ اغلب کدام نسخه را میشنوید؟ دکتر بیکر در این باره میگوید:" این طبیعت انسان است که که به طور خودکار نسخه بد ماجرا را برای نقل کردن انتخاب میکند، اما این بدین معنی نیست که شما مجبورید نسخه بد را به عنوان نسخه رسمی و غیر قابل تغییر زندگی خود بپذیرید" . برای شروع ، خیلی سریع یکی از افکار بد خود را بنویسید ، سپس با دادن یک جنبه مثبت آنرا بازنویسی کنید.

اهداف خود را بیابید

برای آنچه به زندگی شما معنی می بخشد زمان وتوجه صرف کنید—هدف پیشرفت در کار و یا انگیزه ایی که شما را ارضا می کند — میتواند منبع دائمی شور و نشاط  باشد. دکتر بیکر میگوید:" تحقیقات نشان می دهند افرادی که در زندگی هدف معینی دارند ، از آسانترین راهها به خوشبختی دست میابند." مصداق شما از هدف نباید لزوما پر آب و تاب یا پیچیده باشد، قرار نیست که پول چاپ کنید یا درمان سرما خوردگی را کشف کنید. یافتن هدف زندگی به راحتی پیدا کردن علائق شما مانند وقت گذرانی کنار خانواده ، ورزش کردن، پیشرفتهای شغلی ، باغبانی، مسافرت و صرف انرژی برای رسیدن به این اهداف است. دکتر بیکر میگوید:" میتوانید درک خود نسبت به هدف را با تشخیص روز به روز مواردی که سبب اشتیاق درونی شما شده و به شما حس قرارگرفتن در بهترین حالت شخصی را میدهند بهبود ببخشید". به عنوان مثال اگر فردی هستید که از حل مسائل لذت می برد ، به این بیاندیشد که چگونه میتوانید در بخش حل مشکلات شرکت به کار بپردازید.

برای تمرین این بخش به سوالات زیر با هدف روشن شدن هدف زندگی پاسخ دهید:

  • چه کاری بیشتر مرا سر حال کرده و به من انرژی می دهد؟
  • دوست دارم دیگران مرا با چه صفتی بشناسند؟
  • راجع به چه موضوعی می توانم بی وقفه حرف بزنم؟
  • هنگام انجام کدام فعالیت ها گذر زمان را حس نمی کنم؟

پس از پاسخ دادن به این سوال ها به این مسئله فکر کنید که چه میزان از وقت خود را صرف مسائلی که برایتان اهمیت دارد می کنید.آیا جنبه هایی در زندگیتان وجود دارد که به خاطر انبوهی از مسائل دیگر همواره نادیده گرفته میشوند؟ هدف شما در این مرحله یافتن این جنبه های گم شده و وارد کردن آنها به زندگی روزانه تان است. دنبال کردن آگاهانه فعالیتهایی که به شما احساس سرزندگی بیشتری میدهد نه تنها ظرفیت شما برای شادی را افزایش میدهد بلکه شانس یافتن شادی و خوشبختی را نیز بیشتر خواهد کرد.

برچسب ها: 
تا کنون 0 دیدگاه ثبت شده است.

افزودن دیدگاه جدید

Plain text

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • نشانی صفحه‌ها وب و پست الکترونیک بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.

مطالب پیشنهادی

تولد هر فرزند پنجره ای به دنیایی جدید به روی پدر و مادر باز میکند.
اگر میخواهید در این دنیای جدید چندان هم غریبه نباشید شاید مطالعه این مطالب برایتان جالب باشد
نگران کوچک بودن خانه خود نباشید.
ایده هایی برای دکوراسیون که میتواند خانه کوچک شما را هم زیبا تر و هم بزرگتر نشان دهد را در مطالب زیر دنبال کنید.
با تکنیکهای ساده آرایشی نتایج بهتری از خودآرایی بگیرید.
اشتباهاتی هست که باعث میشود نتیجه آرایش روزمره شما چندان دلچسب نباشد. با نکته های کلیدی خودآرایی آشنا شوید.
چند سال دارید؟ آیا میدانید مراقبت از پوست فعالیتی برای تمام عمر است؟
شاید در نگاه اول مراقبت از پوست کاری پر هزینه و وقت گیر به نظر برسد اما داشتن یک روتین صحیح میتواند به شما برای صرفه جویی در وقت و هزینه کمک شایانی باشد. هر روز تبلیغات زیادی در مورد محصولات زیبایی میبینیم اما واقعا کدامیک از این ح محصولات میتواند به شما کمک کند؟ با مطالعه ی این مقالات میتوانید اطلاعات بسیاری در مورد نیاز پوست خود به دست آورید.
زندگی در برگهای سبز جاریست. با افزودن سبزی به خانه های خود زندگی را هدیه دهید.
باغبانی یکی از آرامش بخش ترین فعالیت هاییست که میتوانید در خانه به آن مشغول باشید. گیاهان علاوه بر زیبایی و تصفیه هوا آثار بسیار مفید دیگری را نیز به زندگی شما هدیه میکنند. باغبانی از لحظه ای که با نوازش برگها و ریشه ها آغاز میشود تا جایی که به گلدانی که ساخته اید نگاه میکنید برای شما آرامش و رضایت به همراه دارد و پس از آن هم زیبایی گوشه ای از خانه شما و هوایی که پاک تر از همیشه است را برایتان به ارمغان می آورد. برای مطالعه بیشتر در مورد این هنر مطالب زیر دا دنبال کنید.
کلیه اطلاعات موجود در این سامانه توسط قانون حمایت از مولفین محافظت می شود. طراحی و پشتیبانی شده توسط 3DQuest.ir