آکنه و دلایل ایجاد آن

آکنه همان جوش های سر سیاه و یا سر سفید یا جوش های زیر پوستی است که در اثر فعالیت بیش از حد غدد سباسه ایجاد می شود. آکنه بیشتر در نوجوانان در سن بلوغ و گاهی نیز در بزرگسالان دیده می شود.

آکنه و دلایل ایجاد آن

دلایل ایجاد آکنه

هنوز با قطعیت نمی توان دلیل بروز آکنه را عنوان کرد اما متخصصان در سراسر دنیا بر این این باورند که  بروز آکنه با هورمون آندروژن در ارتباط است. آندروژن همان هورمونی است که در هنگام بلوغ در بدن ترشح می شود. این هورمون مسئول بزرگ شدن غدد چربی در پوست شما بوده و هر چه  سطح آن بالاتر می رود غدد چربی نیز بزرگتر و بزرگتر می شوند. این افزایش اندازه سبب افزایش ایجاد چربی و در نهایت ایجاد آکنه در نوجوانان می شود. در نتیجه ترشح بیش از حد چربی دیواره سلولی شکسته شده و فضا برای تجمع و رشد باکتری ها فراهم می شود.برخی افراد به لحاظ ژنتیکی مستعد آکنه هستند و برخی دیگر به دلیل تغییرات هورمونی با این مشکل مواجه می شوند. در افراد مستعد به آکنه استفاده از مواد آرایشی چرب می تواند سبب بروز آکنه شود. دیگر دلایل بروز آکنه عبارتند از:

  • قرارگرفتن در معرض نور آفتاب
  • اصطحکاک پوست با لباس
  • اصطحکاک پوست با برخی لوازم ورزشی
  • استرس
  • مصرف برخی داروها
  • رژیم غذایی بد

در حالی که اکثر این موارد واضح هستند، رژیم غذایی بد نیاز به توضیح دارد. در این جا سه نکته را باید در نظر گرفت. لبنیات ، کربوهیدرات ها و اسیدهای چرب امگا 3 .

  • در حالی که نوشیدن شیر یک عادت غذایی خوب محسوب می شود اما از آنجا که حاوی هورمون های جنسی است می تواند سبب تولید چربی و ایجاد آکنه شود.
  • کربو هیدرات می تواند سبب کاهش التهاب پوست شده و شانس بروز آکنه را کاهش دهد. همچنین محققان دریافتند که التهاب پوست ناشی از انسولین که سبب بروز آکنه می شود را می توان با دریافت کربوهیدرات کنترل نمود.
  • تحقیقات نشان داده است که مواد شیمیای التهاب زا می توانند سبب افزایش ترشح سبوم شده و امگا3 می تواند این مواد را کنترل کند.

آکنه و اعتماد به نفس

آکنه به تنهایی نوعی آسیب برای پوست ما به شمار می رود. بسیاری از ما وقتی از شر آکنه خلاص می شویم تازه متوجه اثر دلسرد کننده باقیمانده از آن روی صورت می شویم. این اثر باقیمانده روی صورت سبب می شود احساس کنیم که ظاهر نا زیبایی داریم و سعی می کنیم آن را با آرایش بپوشانیم و هنگامی که از آرایش استفاده نمی کنیم از ظاهر شدن در مکان های عمومی خجالت می کشیم. اثر باقیمانده از آکنه می تواند سبب کاهش اعتماد به نفس ما گردد. سعی کنید به جای نا امیدی به دنبال راه چاره باشید اما تا زمانی که سلامت پوست خود را به طور کامل باز می یابید سر خود را بالا بگیرید و خجالت را کنار بگذارید.

توجه: فراموش نکنید  اگر شدت آکنه شما زیاد است باید فکری به حال آن بکنید. آکنه یک عفونت باکتریای است که نباید به حال خود رها شود. لطفا با یک متخصص پوست مشورت کنید و سعی کنید رژیم مناسبی سرشار از میوه ها و سبزیجات را دنبال کنید. در مقاله 21 درمان طبیعی آکنه با راه های خانگی درمان آکنه آشنا شوید.

تا کنون 0 دیدگاه ثبت شده است.

افزودن دیدگاه جدید

Plain text

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • نشانی صفحه‌ها وب و پست الکترونیک بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.

مطالب پیشنهادی

نگران کوچک بودن خانه خود نباشید.
ایده هایی برای دکوراسیون که میتواند خانه کوچک شما را هم زیبا تر و هم بزرگتر نشان دهد را در مطالب زیر دنبال کنید.
با تکنیکهای ساده آرایشی نتایج بهتری از خودآرایی بگیرید.
اشتباهاتی هست که باعث میشود نتیجه آرایش روزمره شما چندان دلچسب نباشد. با نکته های کلیدی خودآرایی آشنا شوید.
تولد هر فرزند پنجره ای به دنیایی جدید به روی پدر و مادر باز میکند.
اگر میخواهید در این دنیای جدید چندان هم غریبه نباشید شاید مطالعه این مطالب برایتان جالب باشد
چند سال دارید؟ آیا میدانید مراقبت از پوست فعالیتی برای تمام عمر است؟
شاید در نگاه اول مراقبت از پوست کاری پر هزینه و وقت گیر به نظر برسد اما داشتن یک روتین صحیح میتواند به شما برای صرفه جویی در وقت و هزینه کمک شایانی باشد. هر روز تبلیغات زیادی در مورد محصولات زیبایی میبینیم اما واقعا کدامیک از این ح محصولات میتواند به شما کمک کند؟ با مطالعه ی این مقالات میتوانید اطلاعات بسیاری در مورد نیاز پوست خود به دست آورید.
زندگی در برگهای سبز جاریست. با افزودن سبزی به خانه های خود زندگی را هدیه دهید.
باغبانی یکی از آرامش بخش ترین فعالیت هاییست که میتوانید در خانه به آن مشغول باشید. گیاهان علاوه بر زیبایی و تصفیه هوا آثار بسیار مفید دیگری را نیز به زندگی شما هدیه میکنند. باغبانی از لحظه ای که با نوازش برگها و ریشه ها آغاز میشود تا جایی که به گلدانی که ساخته اید نگاه میکنید برای شما آرامش و رضایت به همراه دارد و پس از آن هم زیبایی گوشه ای از خانه شما و هوایی که پاک تر از همیشه است را برایتان به ارمغان می آورد. برای مطالعه بیشتر در مورد این هنر مطالب زیر دا دنبال کنید.
کلیه اطلاعات موجود در این سامانه توسط قانون حمایت از مولفین محافظت می شود. طراحی و پشتیبانی شده توسط 3DQuest.ir